Saturday, June 25, 2011

Permulaan Menternak Itik Telur

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani

Alhamdulillah..tujuan aku buat blog ni sebab nak share dengan korg semua pasal permulaan penternakan itik telur...jenis itik telur yang kami (aku buat dengan kwn baik aku) ternak adalah jenis White cherry Velly.
Ikutkan apa yang aku buat kajian sikit2, potensi itik ni utk bertelur adalah seekor 275-280 biji telur setahun...kalau nak cara mudah kira 280biji X RM0.45 = RM126 setahun...jadi seekor dpt income byk tu laa...kalau ternak banyak dpt byk la kan...Alhamdulillah la parasan telur itik sekarang ni mmg mendapat sambutan yg menggalakkan berbanding tahun sebelum 2009 dulu ni..
aku nak cerita sikit camana aku boleh minat ternak itik ni...bermula dari abg ipar aku,aku pi rumah dia tgk dia ternak itik ni suka2 ja katanya,dia ternak dalam 100 ekor...nampak sgt menarik dan tertarik minat aku nak bela gak, rasa tenag ja kepala otak tgk itik2 tu main dlm kolam,aku tny la abg aku buat apa bela itik2 ni...dia kata suka2 ja dan telur tu boleh jual,sebenarnya aku baru tau itik ni telur tiap2 hari hehe...dari situ la aku sgt2 berminat nak ternak itik ni secara besar-besaran.balik ja dari rumah abg ipar aku,aku terus bukak internet cari  info pasal penternakan itik telur ni, mmg menarik sgt info yg aku dpt dari berbagai2 blog yg telah aku baca dan kaji..seminggu lepas tu bermulalah projek aku yang aku idam-idamkan sgt...ok aku sambung pada topik yang akan datang yer... Assalamualaikum..!

0 comments:

Post a Comment